Facebook reklama – nejdostupnější placená reklama na sociálních sítích
Možnosti cílení reklamy na Facebooku
Jaká je cena reklamy na Facebooku?
Pouze placená reklama na Facebooku? Bez peněz to nejde?
Princip zobrazování facebookové reklamy
Zvládnete facebookovou reklamu sami, nebo je lépe si najmout profesionály?
Je reklama na Facebooku vůbec vhodná pro Vaši firmu?
Jak může vypadat povedená facebooková reklama
Facebook reklama – nejdostupnější placená reklama na sociálních sítích
- Facebooková reklama je nejjednodušší způsob online reklamy, který Vám umožní rychle nastartovat nebo rozvinout své podnikání.
- Na Facebooku je v České republice aktuálně 5 milionů lidí.
Facebook Vám umožní si na pár kliků zaplatit reklamu, kterou může vidět třeba i těch 5 milionů osob.
Taková forma inzerce na Facebooku ovšem není úplně levná záležitost.
Pokud nejste firma, které kromě reklamy na Facebooku běží také reklama v televizi, potom takto široce nastavená facebooková reklama pro Vás asi nebude.
Naštěstí reklamu na Facebooku můžete velmi dobře cílit.
Při cílení facebookové reklamy můžete vybrat pouze tu skupinu osob, která je pro Vás relevantní.
Pokud například vyrábíte oblečky pro psy, můžete zacílit na ženy starší 25 let, které zároveň projevují zájem o téma psů.
Takové publikum už tvoří jen 550 000 osob.
Možnosti cílení reklamy na Facebooku
Na Facebooku můžete cílit podle několika parametrů:
Demografické údaje
- Můžete mimo jiné cílit na základě věku, pohlaví, rodinného stavu, vzdělání, zaměstnání nebo pracovní pozice.
- V případě rodinného stavu, vzdělání, zaměstnání nebo pracovní pozice ovšem narážíme na limit, že většina lidí nemá tyto položky vyplněny.
Lokalita
- Můžete cílit na státy (např. Česká republika), kraje (např. Středočeský), města (např. Praha) nebo můžete vybrat konkrétní místo na mapě a zacílit na jeho okruh (např. máte-li prodejnu v ulici Sokolovská 16, Praha 8, můžete zacílit na lidi v okruhu 1 km od prodejny).
Zájmy
- Na základě toho, co děláme na Facebooku, ale i jinde na webu, toho o nás ví Facebook poměrně hodně.
Pokud například lajkujeme příspěvky s obrázky psů, občas nakoupíme na e-shopu, který prodává psí krmivo, tak nám Facebook přiřadí zájem pes.
Podobným způsobem, který je ve skutečnosti mnohem komplexnější, nám Facebook přiřadí mnoho dalších zájmů.
Chování
- Zde můžete cílit například na lidi, kteří často cestují nebo třeba používají tablet.
Jaká je cena reklamy na Facebooku?
Základní otázka, kterou chce zodpovědět každý, kdo se o inzerci na Facebooku začne zajímat, je: „Kolik reklama na Facebooku stojí?“
Minimální částka, kterou musíte zaplatit, aby se Vám reklama na Facebooku rozběhla, je 10 Kč.
To není moc, že?
Otázkou je, co za to dostanete.
V základním nastavení platíte Facebooku vždy za zobrazení Vaší reklamy.
Pro zjednodušení můžete počítat, že za 10 Kč Facebook zobrazí Vaši reklamu 100 lidem.
Je dobré si uvědomit, že za zobrazení platíte i ve chvíli, kdy se někomu Vaše reklama jen mihne před očima například ve chvíli, kdy stojí v tramvaji a rychle skroluje na své zdi.
Detailnějšímu vysvětlení, jakými metodami je možné platit za reklamu na Facebooku, se věnuji v článku „Proč pro Vás Facebook PPC kampaň pravděpodobně není vhodná?“.
Co ovlivňuje cenu reklamy na Facebooku?
- Zájem o Vaši reklamu
Facebook potřebuje, aby příspěvky, které se na Facebooku zobrazují, byli pro lidi zábavné.
Pokud budou zábavné, tak lidé budou trávit na Facebooku více času a budou přibývat i další lidé.
Z tohoto důvodu Facebook potřebuje, aby i facebooková inzerce, která se zobrazuje zároveň s příspěvky od Vašich přátel, nebyla pro lidi otravná, ale vzbuzovala u nich zájem. Pokud tedy lidé na reklamu na Facebooku klikají, lajkují, komentují, nebo dokonce na základě inzerce nakupují, je to pro Facebook známka toho, že se Vaše reklama „líbí“. V takovém případě Vás reklama bude stát méně, než když zájem o ni nebude. V případě, že je zájem o Vaši reklamu mizivý, může se stát, že se ani nebude zobrazovat.
- Zájem dalších inzerentů o Vaši cílovou skupinu
Cena za facebookovou reklamu je dána také tím, kolik dalších inzerentů chce zobrazovat svou reklamu pro totožnou cílovou skupinu.Z tohoto důvodu například vzrůstá cena za inzerci během Vánoc, protože všechny firmy chtějí inzerovat a prodávat na Facebooku.
- Cena, kterou jste ochotni za reklamu zaplatit
Může se stát, že budete cílit na skupinu, na kterou hodně cílí i další inzerenti. Zároveň Váš inzerát není až tak zajímavý jako inzerát dalších inzerentů. V takovém případě Facebook může zobrazovat Vaši reklamu méně než druhým inzerentům. Pokud budete chtít, aby se Vaše reklama zobrazovala více, můžete manuálně upravit cenu (bidovat), kterou jste ochotni za reklama dát. V takovém případě bude pravděpodobně cena za facebookovou reklama vyšší .
Pouze placená reklama na Facebooku? Bez peněz to nejde?
Pokud to, co tvoříte na Faceboku, přirozeně zajímá Vaše fanoušky, jejich množství organicky a rychle roste a organický dosah Vašich příspěvků je v řádu desítek procent, tak pro Vás může být firemní Facebook výraznějším přínosem i bez placené facebookové reklamy.
Odhaduji, že tohle ovšem pro 98 % firemních facebookových stránek neplatí.
Myslíte, že značky, které tvoří tak virální obsah jako například Red Bull, jejichž videa mají miliony zhlédnutí a tisíce lajků, nepoužívají reklamu?
To je samozřejmě omyl.
V roce 2018 opravdu platí, že bez placené reklamy na Facebooku výraznějšího výsledku nedosáhnete.
Pokud Vám ovšem firemní Facebook přináší zajímavé výsledky i bez placené reklamy, je o to větší důvod vyzkoušet facebookové kampaně.
Je pravděpodobné, že Vám Facebook může hodně pomoci v růstu Vašeho podnikání.
Princip zobrazování facebookové reklamy
Jednou z největších výhod facebookové reklamy je možnost Facebooku zadat, čeho chceme reklamou dosáhnout.
Facebook toho ví o svých uživatelích opravdu hodně a Vaši inzerci zobrazí těm uživatelům, v jejichž historii vidí, že provádějí aktivitu, která je cílem Vaší reklamy.
Někdo na Facebooku hodně lajkuje, ale zase třeba minimálně nakupuje.
Někdo se zase rád dívá na videa, ale zase příliš nekliká na odkazy, které ho odvádějí pryč z Facebooku.
Facebook dle zadání cíle pro Vaši reklamu zobrazí inzerát těm, kteří nejvíce vyhovují Vašemu zadání.
Nejobvyklejší cíle pro facebookovou reklamu
Níže uvádím cíle pro facebookovou reklamu, které se používají nejčastěji.
Přehled všech cílů najdete například v nápovědě Facebooku.
Konverze
- Konverzí se rozumí aktivita, kterou udělá návštěvník na Vašem webu.
To může být například objednávka, přidání zboží do košíku nebo vyplnění e-mailového formuláře.
Zájem o příspěvek
- Zájem o příspěvek je interakce s příspěvkem, jako „lajkování“, komentování nebo sdílení.
Dosah
- Při kampaních s cílem Dosah Facebook zobrazí Vaši reklamu všem lidem bez ohledu na další kritéria. Zde tedy maximalizuje pravděpodobnost, že Vaši reklamu opravdu uvidí.
Návštěvnost
- V tomto případě zobrazí Facebook Vaši reklamu těm, z jejichž historie ví, že klikají na webové odkazy.
Prodej z katalogu
- Prodej z katalogu je obvyklý cíl pro e-shopy.
Uživatelům Facebooku se automaticky zobrazují produkty z e-shopu, které Facebook sám vybere.
Typicky se využívá v remarketingových kampaních.
Zvládnete facebookovou reklamu sami, nebo je lépe si najmout profesionály?
Pokud jste nabyli dojmu, že by Vám facebooková reklama mohla pomoci, tak si asi kladete otázku, jakým způsobem se do toho pustit.
Jsou 3 možnosti:
- Facebookovou reklamu si spravujete sami.
- Najmete si agenturu.
- Najmete si Facebook specialistu.
Facebookovou reklamu si chcete spravovat sami
Facebook nabízí dvě cesty k vytvoření inzerátu:
- Tlačítko Propagovat příspěvek
- Nástroj Správce reklam
Jednoduší způsob je použít tlačítko Propagovat příspěvek, které vidíte pod každým příspěvkem.
Druhá metoda spočívá ve využití Správce reklam.
Tvorba reklamy přes Správce reklam Vám nabídne kompletní nástroje pro facebookovou reklamu, zatímco tvorba reklamy přes tlačítko Propagovat příspěvek je kvůli své jednoduchosti okleštěná.
Jak propagovat příspěvek přes tlačítko Propagovat příspěvek
https://www.facebook.com/facebookblueprint/videos/672218339640906/
Přes tlačítko Propagovat příspěvek vytvoříte intuitivně reklamu na pár kliků a pravděpodobně se nedostanete do bodu, kdy byste nevěděli, jakou variantu zvolit.
I přesto, že tento způsob tvorby facebookové reklamy má svá omezení, můžete vytvořit kampaň, která bude mít skvělé výsledky.
Jeden z mých zákazníků ve svých začátcích takto propagoval příspěvek, do kterého v následujících měsících investoval více jak 700 000 Kč, a rozjel tím svou firmu.
Ve velké většině případů to tak jednoduché ale není.
Pokud si chcete vyzkoušet, jak facebooková reklama funguje, tak je tlačítko Propagovat příspěvek skvělá volba.
Přejít k tvorbě reklamy přes Správce reklam bude pro Vás potom mnohem jednodušší.
Jak vytvořit inzerát ve Správci reklam
https://www.facebook.com/facebookblueprint/videos/649969411865799/
Kdy se s tvorbou facebookové kampaně obrátit na profesionály?
- Vaše pokusy s facebookovou reklamou nepřinesly ty výsledky, které byste rádi.
- Tvorba inzerce Vám připadá složitá a nechcete nad tím trávit mnoho času.
- Chcete si být „jisti“, že Vám facebooková reklama opravdu přináší to maximum, co může.
Správa facebookové reklamy agenturou
Reklamní agentury ze své podstaty nabízejí většinou komplexní marketingové služby.
Správa facebookové reklamy je jednou z nich.
Výhodou agentur je, že kromě facebookové reklamy se Vám postarají třeba i o kampaně ve vyhledávačích, pomohou se SEO a stejně tak Vám pomohou třeba s úpravami Vašeho webu.
Díky tomu je možné nosný nápad z Facebooku přenést do dalších marketingových kanálů nebo naopak.
Agentury mají tedy týmy lidí, kde najdete specialisty na jednotlivé oblasti marketingu, ale i grafika, programátora nebo specialistu na Google Analytics.
To se určitě u komplexního přístupu k tvorbě facebookových kampaní hodí.
S větším týmem je na druhou stranu spojená nevýhoda, že člověk, který se o Vás bude starat, nebude pravděpodobně specialista na Facebook, ale obchodník.
Až tento obchodník Vám přiřadí interního specialistu na Facebook.
Obchodník může být schopný a sympatický člověk, který se Vám opravdu snaží pomoci, ale on facebookovou reklamu netvoří.
Nepříjemné při práci s agenturou tedy může být to, že nejste vždy v přímém kontaktu s člověkem, na kterém závisí Váš úspěch na Facebooku.
Na Vaše kampaně může být přiřazen junior specialista na Facebook, který ovšem nestojí za těmi referencemi, které Vás primárně nalákaly.
Můžete mít také smůlu a díky zaměstnanecké fluktuaci v agentuře se na Vás „vystřídá“ během krátkého období více lidí.
Pokud chcete vyzkoušet agenturu, tak určitě vyžadujte, aby na schůzce byl i ten člověk, který pro Vás kampaně bude dělat.
Rozhodujte se primárně podle toho, jak na Vás bude působit tento člověk.
Správa facebookové reklamy freelancerem
Nevýhody agentury řeší facebookový konzultant na volné noze neboli freelancer.
Výhody samostatného facebookového specialisty:
- Je to podnikatel a jeho osobní motivovanost Vám pomoci je vysoká.
- Kvalitní konzultant si často vybírá zákazníky a spíše nevezme něco, co mu nesedí.
- Může být časově flexibilnější než agentura. Freelancer často pracuje i pozdě večer nebo o víkendu.
- Máte garanci dlouhodobé spolupráce s konkrétním člověkem.
- Prezentuje se pod svým jménem a dlouhodobě investuje do kvality své práce.
- Komunikujete přímo a není mezi Vámi manažer.
- Může být levnější než agentura.
Nevýhody samostatného facebookového specialisty:
- Kromě toho, že se specializuje pouze na Facebook, tak ani nemusí mít „po ruce“ další specialisty, které při tvorbě facebokových kampaní občas také potřebujete, jako je programátor, specialista na tvorbu videa nebo třeba Google Analytics odborník.
- V případě nemoci nebo dovolené ho nikdo nezastoupí.
Byl bych opatrný u marketingových konzultantů, kteří prezentují kromě Facebooku i další oblasti své odbornosti, jako například PPC kampaně ve vyhledávačích Seznam a Google.
Každá z těchto oblastí je velmi komplexní.
Pokud člověk není génius, který tomu věnuje 16 hodin denně, tak si myslím, že může být velmi obtížné udržovat své schopnosti a odbornost na nejvyšší úrovni ve více oblastech.
To už může být vhodnější zvolit raději větší agenturu, které se vyplatí mít specialistu opravdu jen na Facebook.
Ale ani u agentury automaticky není zajištěno, že se daný zaměstnanec specializuje pouze na Facebook.
Je reklama na Facebooku vůbec vhodná pro Vaši firmu?
Před tím, než se rozhodnete do facebookové reklamy investovat,
bych doporučil se zamyslet, čím zrovna Vaše nabídka může na Facebooku zaujmout
a díky čemu může být pro Vaši firmu inzerce na Facebooku zisková.
Při vyhodnocování, zda Vám facebooková reklama může vydělávat, Vám může pomoci mé krátké facebookové školení.
O tom, zda se Vám facebooková reklama může vyplatit, rozhoduje několik faktorů.
Těch 10 nejdůležitějších popisuji v krátkém video kurzu, který je ZDARMA.
Jak může vypadat povedená facebooková reklama
To, co jsem Vám popsal výše, je teorie.
K pochopení, jak facebooková reklama funguje, Vám může lépe pomoci prezentace případové studie.
Pro tento účel jsem připravil více jak dvouhodinové video facebookové školení.
Ve školení se mimo jiné dozvíte, jak získat 687 objednávek s průměrným nákladem 43 Kč s využitím facebookové reklamy.
Ve videu Vám vysvětlím všechny metody a nástroje, které jsem k tomu použil.
I Vy je potom budete moci použít ve své kampani.
Přeji Vám, aby Vám facebooková reklama pomohla při rozvoji Vašich projektů.
Autor: Pavel Mezihorák, specialista na Facebook
Kompletní správa marketingu na Facebooku — Facebook reklama, tvorba obsahu (příspěvky, soutěže, promo akce…), konzultace…
Více informací o možnostech, jak využít mých služeb facebookového specialisty ve Vašem facebookovém marketingu, najdete ZDE.