Facebook PPC aneb Facebook není Google
V článku Vám popíšu, proč PPC Facebook kampaň nemusí být to pravé a proč chtít platit za klik může výrazně ovlivnit efektivitu Vaší facebookové reklamy.
Kampaně ve vyhledávačích Seznam a Google se často označují jako PPC kampaně.
V administraci reklamy si potom můžete nastavit maximální cenu za klik,
která je pro Vás akceptovatelná.
Definice PPC z Wikipedie:
Platba za kliknutí (PPC z angl. pay per click) patří mezi nástroje internetové reklamy, jedna z metod affiliate marketingu.
Princip PPC spočívá v tom, že inzerent neplatí za každé zobrazení reklamy, ale platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl.
Výhodou PPC reklamy je její plánovatelnost a měřitelnost.
Podobně si můžete nastavit metodu platby PPC na Facebooku.
Nastavení platby za kliknutí na odkaz
Nejedná se ovšem o nějaké kouzelné nastavení, kdy Vy si udáte cenu za kliknutí 10 haléřů, Facebook bude zobrazovat Vaši reklamu statisícům osob a Vy nezaplatíte více jak desetník za klik.
Ve chvíli, kdy si cenu za klik (PPC) nastavíte příliš nízko, Facebook Vám prostě reklamu nebude zobrazovat.
Nastavování ceny za klik se také říká Facebook bidding nebo bidování.
Jak bidovat efektivně
https://www.facebook.com/facebookblueprint/videos/722272967968776/
Facebook PPC vs. CPM
Obecné používání výrazu „Facebook PPC kampaň“ nebo „PPC reklama na Facebooku“ pro facebookovou reklamu je ale trochu zavádějící.
Výchozím nastavením facebookové reklamy je vždy platba za zobrazení.
Odborně se tento způsob platby nazývá CPM neboli cost per thousand impressions.
Platíte tedy vždy za 1000 zobrazení své reklamy.
Výchozí nastavení platby za zobrazení
Pokud Vám například Facebook zobrazí reklamu 10 000 krát, reklama Vás stála 1000 Kč a z této reklamy máte 100 kliků, tak Vám Facebook spočítá, že cena reklamy za 1 klik byla 10 Kč.
Nicméně se jedná pouze o přepočet nákladů na 1 klik.
Podobně Vám Facebook ve svých reportech přepočítá, kolik Vás stálo například jedno „To se mi líbí“ nebo třeba jedna objednávka.
Obecně se dá říci, že nastavování ceny za klik (bidování) a potažmo používání modelu platby PPC Facebook je u facebookové reklamy vhodnější, až když je výkon reklamy špatný a vy chcete držet cenu níže i za předpokladu, že se reklama bude méně zobrazovat.
Takovou strategii je ovšem vhodnější použít, až když za reklamu utratíte minimálně pár stovek, ale spíše pár tisíc.
Ovšem bidování na cenu za klik pro Vás asi nebude to pravé.
Zapomeňte na PPC Facebook – důležitý je cíl facebookové reklamy
Zvolení modelu platby Facebook PPC nebo CPM by mělo být jen prostředkem k dosažení cíle Vaší Facebook reklamy.
A často to není klik, ale spíše třeba objednávka nebo alespoň zobrazení cílové webové stránky.
Samotná cena za klik Vás potom nemusí až tak zajímat.
Výjimkou mohou být brandové kampaně, kdy kliknutí a související základní interakce se značkou je jen součástí komplexnější facebookové strategie. Ani zde konečným cílem není klik.
Volba, čeho chcete facebookovou reklamou dosáhnout
Pokud zvolíte jako cíl své facebookové reklamy klik a chcete opravdu PPC reklamu na Facebooku, tak je třeba si uvědomit, že Facebook bude Vaši reklamu zobrazovat primárně lidem, v jejichž historii vidí, že na reklamy klikají.
Už to ale nemusejí být lidé, kteří mají trpělivost vůbec počkat, až se Vaše stránka načte, a už vůbec to nemusejí být lidé, kteří na internetu často nakupují.
Mnohdy může být vhodnější optimalizovat, místo na klik, alespoň na zobrazení domovské stránky.
V takovém případě Facebook zobrazuje Vaši reklamu lidem, u kterých předpokládá, že alespoň počkají, než se Vaše webová stránka načte.
Optimalizace na zobrazení domovské stránky
Volba správného druhu kampaně, a tedy výběr, co je Vaším cílem pro reklamu, je jedním z nejdůležitějších rozhodnutí při tvorbě facebookové kampaně.
Myslím, že pro nemalou část z nás to kampaně s optimalizací na kliky, tedy kampaně s cílem co nejlevnějších kliků nebudou.
Optimalizaci, a tedy i volbě cíle pro facebookovou reklamu se věnuji v článku Jak optimalizovat facebookové kampaně?
Srovnání Facebook PPC a CPM
Facebook CPM
- výchozí nastavení
- Facebook optimalizuje na cíl, který si zvolíte
- platíte za zobrazení
Facebok PPC
- musíte ručně změnit
- Facebook optimalizuje na „klikače“
- je možné jen u některých druhů kampaní
- platíte za klik
Mé doporučení
Na začátku vyberte pro svou facebookovou reklamu správný cíl a nechte model platby ve výchozím nastavení za Zobrazení (CPM).
Až když reklama nebude mít takový výkon, jaký byste chtěli, zkuste bidovat, ale ne na kliky, ale na cíl, který je pro Vás smysluplný.
V případě e-shopu to mohou být objednávky nebo přidání do košíku.
U informačních webů, na kterých neprobíhá žádná objednávka, je to třeba vyplnění e-mailového formuláře nebo alespoň zobrazení cílové stránky.
Autor: Pavel Mezihorák, specialista na Facebook
Kompletní správa marketingu na Facebooku — Facebook reklama, tvorba obsahu (příspěvky, soutěže, promo akce…), konzultace…
Více informací o možnostech, jak využít mých služeb facebookového specialisty ve Vašem facebookovém marketingu, najdete ZDE.